برگزاری چالش سیاستی با محوریت نفوذ فناوری و نوآوری در شرکت‌های بزرگ و صنایع راهبردی

چالش سیاستی اول: نفوذ فناوری و نوآوری در شرکت‌های بزرگ و صنایع راهبردی

شرکت‌های بزرگ صنعتی و صنایع راهبردی نقشی کلیدی در همپایی فناورانه و اقتصادی و رقابت‌پذیری اقتصادی جوامع بازی می‌کنند. تجربیات بین‌المللی نشان می‌دهد که کشورهایی که موفق به ایجاد تعداد قابل توجهی بنگاه بزرگ اقتصادی نوآور شدند، از نظر همپایی اقتصادی به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌اند.
برای مثال کره جنوبی بیش از 10 بنگاه بزرگ صنعتی و اقتصادی دارد که در فهرست فورچون 500 (500 شرکت برتر دنیا) قرار دارند و از نظر نوآوری و قابلیت‌های فناورانه در سطوح بسیار بالایی هستند. برخی از این بنگاه‌ها همچون سامسونگ و ال‌جی در فهرست نوآورترین بنگاه‌های اقتصادی دنیا هستند و این موفقیت را مدیون اهتمام ویژه به فعالیت‌های تحقیق و توسعه و نوآوری‌های فرآیندی و محصولی متعدد و متنوع در کسب و کارهای استراتژیک خود هستند.
تمایز بنگاه‌های بزرگ اقتصادی با بنگاه‌های کوچک و نوپا به سهم بالای آنها از اقتصاد کلان کشور، اشتغال‌زایی بالا، دسترسی به منابع و قابلیت‌های متنوع فناورانه و سازمانی، دسترسی به کانال‌های توزیع و صادراتی و امکان بهره‌گیری از اقتصاد مقیاس(Economy of Scale)  و اقتصاد محدوده(Economy of Scope)  می‌باشد. در صورتی که این بنگاه‌های اقتصادی از طریق تلاش های درون‌زا و یا بهره‌گیری از جریان‌های دانشی و فناورانه بیرونی به سمت فعالیت‌های نوآورانه حرکت کنند، رشد نمایی در ارتقای بهره‌وری و شاخص‌های عملکردی آنها اتفاق خواهد افتاد. بویژه امروزه با ظهور فناوری‌های دیجیتال و تحول‌آفرین فرصت نوسازی زنجیره‌های ارزش صنایع مادر و راهبردی نظیر فولاد، پتروشیمی، نفت و گاز، انرژی، صنایع غذایی، خودرو، صنایع معدنی، کشاورزی و … پدید آمده است.

با این توضیحات در این چالش به دنبال شناسایی برنامه‌های سیاستی برای تقویت محورهای زیر از طریق مرور تجربه‌های داخلی و بین‌المللی هستیم:

  1. افزایش فعالیت‌های تحقیق و توسعه در شرکت‌های بزرگ و صنایع راهبردی
  2. افزایش همکاری‌های فناورانه شرکت‌های بزرگ و صنایع راهبردی با شرکت‌های دانش‌بنیان در حلقه‌های زنجیره ارزش محصولات و خدمات

البته از سایر نوآوری‌‌های سیاستی نظیر نقش استانداردها و مقررات در تشویق شرکت‌های بزرگ و صنایع راهبردی به توسعه فناوری و نوآوری و توسعه زیست‌بوم نوآوری شرکتی در شرکت‌های بزرگ و صنایع راهبردی (مرکز رشد تخصصی، شتابدهنده تخصصی، سرمایه‌گذاری جسورانه شرکتی و …)  در راستای نفوذ فناوری و نوآوری در شرکت‌های بزرگ و صنایع راهبردی استقبال می‌گردد.
از علاقه‌مندان به شرکت در این چالش سیاستی دعوت می‌شود تحلیل‌های خود را به آدرس ایمیل iramot.iran@gmail.com ارسال نمایند.

ضروری است در نظر داشته باشید تحلیل‌های سیاستی ارسالی باید دارای ساختار زیر باشند:
بیان مسئله؛ تجارب داخلی؛ تجارب بین المللی؛ راهکار سیاستی پیشنهادی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *