اولین پیش نشست از نشست های همایش مرجعیت علمی با موضوع “مرجعیت فناوری از ایده تا عمل”

اولین پیش نشست از نشست های همایش مرجعیت علمی با موضوع “مرجعیت فناوری از ایده تا عمل” روز یکشنبه ۱۹ شهریور در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد.
علیرغم اینکه مفهوم مرجعیت فناوری به بیان های مختلف یه صورت آشکار و ضمنی در استاد بالادستی متعددی ذکر شده است، با این حال هنوز مفهوم پردازی نشده است و نمادها و نمودهای آن و الزامات و بایسته های آن به طور شفاف مشخص نشده است.
در این نشست که با حضور صاحب‌نظران حوزه علم و فناوری و جمعی از دغدغه مندان و علاقه مندان این حوزه و با همکاری انجمن مدیریت فناوری و نوآوری و اندیشکده سیاست پژوهان علم، فناوری و نوآوری برگزار شد تلاش شد که پیرامون چیستی و چگونگی مرجعیت فناوری به بحث و گفتگو پرداخته شود.
از دید صاحب‌نظران برای مرجعیت فناوری می توان مصادیق و نمادهایی همچون ثبت اختراع در مراجع معتبر بین المللی؛ استنادات به اختراعات؛ حجم خرید دانش فنی از دانشگاه ها و شرکت های داخلی توسط کشورهای دیگر؛ صادرات محصولات و خدمات با فناوری بالا (های تک)؛ تعداد شرکت های دانش بنیان یا با فناوری های سطح بالا و مرز دانش و …اشاره کرد.
همچنین، برای تحقق مرجعیت فناوری باید به ثبات سیاسی و اقتصادی؛ بازارهای پویا و تقاضا برای محصولات با فناوری بالا؛ نظام مالکیت فکری؛ نظام تامین مالی پژوهش و فناوری؛ جذب و نگذاشت سرمایه های انسانی؛ حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی و … توجه شود.
#مرکز_تحقیقات_سیاست_علمی_کشور#انجمن_مدیریت_فناوری_و_نوآوری #اندیشکده_سیاست_پژوهان_علم_فناوری_و_نوآوری #مرجعیت_علمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *