اسنپ مارکت

اسنپ مارکت با هوش مصنوعی درصدد کاهش هزینه های لجستیکی است

ارسلان محمدیان، قائم‌مقام مدیرعامل اسنپ مارکت در پنل «پارادایم شیفت صنعت لجستیک با هوش مصنوعی: از سرمایه‌گذاری تا بهره‌وری» در چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت فناوری و نوآوری گفت:

✅ما توانستیم به هدف ۱۶۰ هزار سفارش در روز برسیم که این رقم چشمگیری برای صنعت لجستیک محسوب می‌شود. اما در کنار این موفقیت‌ها، چالش‌هایی در صنعت پخش وجود دارد که به‌زودی بر کسب‌وکارها تأثیر خواهد گذاشت. یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها، عدم
صرفه اقتصادی در توزیع برخی کالاها به‌ویژه کالاهای تعزیراتی است. با توجه به هزینه‌های سوخت و نیروی انسانی، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان در آینده نزدیک با شرایطی مواجه خواهند شد که توزیع این کالاها به‌صرفه نخواهد بود.

✅با توجه به پراکندگی جغرافیایی ایران و مشکلات ترافیکی، مسیرهای توزیع باید بهینه‌سازی شوند. برای مثال، زمان توزیع در شهر تهران در ساعات اوج ترافیک می‌تواند تا سه برابر افزایش یابد. ما با استفاده از هوش مصنوعی و سیستم‌های داینامیک، توانسته‌ایم این زمان را به حداقل ممکن برسانیم.

به چالش کشیدن کسب و کارهای سنتی با توسعه پلتفرم های هوشمند

دکتر مهدی وحدت‌کار، عضو هیئت‌مدیره پخش پرنیان مهیار (مهرام) در پنل «پارادایم شیفت صنعت لجستیک با هوش مصنوعی: از سرمایه‌گذاری تا بهره‌وری» در چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت فناوری و نوآوری گفت:

✅امروزه بسیاری از کسب‌وکارها با چالش‌های بزرگی در فضای اقتصادی ایران مواجه‌اند. از جمله این چالش‌ها می‌توان به موضوع سوخت اشاره کرد که به دلیل تغییرات قیمت و نبود زیرساخت‌های بهینه، فشار زیادی به شرکت‌ وارد کرده است. همچنین نبود شفافیت در سیاست‌گذاری‌ها و قوانین متغیر، کسب‌وکارها را در معرض ریسک‌های بیشتری قرار داده است.

✅ما شاهد تغییرات ساختاری در صنعت حمل‌ونقل هستیم. برای مثال، اسنپ و سایر پلتفرم‌های مشابه توانستند با تکیه بر فناوری، ساختارهای سنتی را به چالش بکشند و جایگاه خود را در بازار تثبیت کنند. این تحولات نشان می‌دهد که سیاست‌گذاری‌ها باید متناسب با نیاز مردم و فناوری‌های روز تنظیم شوند.

✅در سال‌های اخیر، پلتفرم‌هایی مانند اسنپ توانسته‌اند به دلیل انعطاف‌پذیری و پاسخ به نیاز مردم، بر ساختارهای سنتی غالب شوند. این امر نشان‌دهنده ضرورت تغییر در سیاست‌گذاری‌های فعلی است تا هم نیازهای مردم و هم تحولات فناوری را مدنظر قرار دهد. شکل‌گیری اتحادیه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان یکی از گام‌هایی بود که در این راستا برداشته شد.

چالش رفع نیاز نسل های ایکس، وای، زد و آلفا در عصر هوش مصنوعی

رامین سمیع‌زاده، مدیرعامل شرکت جابار در «پارادایم شیفت صنعت لجستیک با هوش مصنوعی: از سرمایه‌گذاری تا بهره‌وری» در چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت فناوری و نوآوری گفت:

✅امروز مفاهیم و معانی در حوزه لجستیک دچار تغییرات اساسی شده‌اند. به‌طور مثال، ما دیگر صرفاً درباره جابه‌جایی کالا صحبت نمی‌کنیم، بلکه حتی انتقال داده‌ها و تولید کالا از طریق فناوری‌هایی مانند پرینتر سه‌بعدی نیز می‌تواند در تعریف لجستیک بگنجد. این تغییرات مفهومی نشان می‌دهد که سرعت تحولات در حوزه لجستیک بسیار زیاد است و ما به رویکردهای جدید نیاز داریم.

✅با تغییرات سریع اقتصادی و اجتماعی، دیگر نمی‌توان به روش‌های قدیمی اتکا کرد. هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که نه‌تنها داده‌ها را پایش و تحلیل کند، بلکه در لحظه تصمیم‌های بهینه‌سازی‌شده ارائه دهد. این همان پارادایم شیفتی است که صنعت لجستیک باید به سمت آن حرکت کند.

✅در دنیای امروز، مفاهیمی مانند “B2B” و “B2C” دیگر به‌تنهایی پاسخگوی نیازهای ما نیستند. نسل‌های مختلف مصرف‌کنندگان (ایکس، وای، زد و آلفا) انتظارات متفاوتی دارند و کسب‌وکارها باید اکوسیستم خود را به‌گونه‌ای طراحی کنند که به این نیازها پاسخ دهد. در این میان، ترندهایی مانند “D2C” (ارتباط مستقیم با مصرف‌کننده) در حال شکل‌گیری هستند که آینده صنعت لجستیک را متحول خواهند کرد.

✅هزینه‌های بالای لجستیک، اجاره و مهندسی فروش چالش‌های جدی ایجاد کرده‌اند. برای بقا، شرکت‌ها باید مدل‌های جدیدی مانند D2C را جدی بگیرند و با استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، هزینه‌ها را مدیریت کنند. دسترسی مستقیم به مصرف‌کننده نهایی می‌تواند زنجیره لجستیک را کوتاه‌تر و کارآمدتر کند.

✅در شرایطی که نقدینگی و مدیریت هزینه‌ها به اولویت اصلی تبدیل شده‌اند، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و رویکردهای جدید در لجستیک می‌تواند به بقای شرکت‌ها کمک کند. در نهایت، هوش مصنوعی با ارائه راه‌حل‌های هوشمند، کلیدی‌ترین ابزار برای حرکت به سمت آینده‌ای پایدارتر در این صنعت خواهد بود.

بهره گیری از یادگیری ماشین در توسعه لجستیک دیجی کالا

علی مرزبان؛ معاون عملیات دیجی‌کالا در پنل «پارادایم شیفت صنعت لجستیک با هوش مصنوعی: از سرمایه‌گذاری تا بهره‌وری» در چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت فناوری و نوآوری گفت:

✅در ایران، بخش عمده صنعت لجستیک هنوز به روش‌های سنتی اداره می‌شود. بسیاری از شرکت‌های پخش، حتی در حوزه‌های مواد غذایی و دارویی، در سطوح ابتدایی تحلیل داده باقی مانده‌اند. تنها برخی از شرکت‌ها، با کمک استارتاپ‌ها یا برون‌سپاری، به سطح تحلیل پیش‌بینی‌کننده رسیده‌اند.

✅برای مثال، در شرکت دیجی‌کالا، از مدل‌های یادگیری ماشین برای پیش‌بینی ورودی کالا از فروشندگان و تخصیص منابع استفاده می‌شود. همچنین، برآوردهای فروش و مدیریت عملیات مرتبط با لجستیک نیز بر اساس تحلیل‌های پیشرفته انجام می‌شود. این تلاش‌ها نشان‌دهنده حرکت این صنعت به سمت سطوح بالاتر تحلیل داده و بهره‌گیری از هوش مصنوعی است.

✅صنعت لجستیک ایران پتانسیل رشد بالایی دارد. بهره‌گیری از فناوری‌های نوآورانه می‌تواند نه‌تنها بهره‌وری را افزایش دهد، بلکه هزینه‌های لجستیکی را که در حال حاضر در کشور بالاتر از استانداردهای جهانی است، کاهش دهد.

سهم صنعت لجستیک ایران 6 درصد از GDP و در دنیا 18 درصد

سولماز صادق‌نیا؛ مدیرعامل گلرنگ ونچرز در پنل تخصصی «پارادایم شیفت صنعت لجستیک با هوش مصنوعی: از سرمایه‌گذاری تا بهره‌وری» در چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت فناوری و نوآوری گفت:

✅سهم لجستیک از تولید ناخالص داخلی (GDP) در کشورهای مختلف بین ۸ تا ۱۸ درصد است، اما در ایران این رقم حدود ۶ درصد برآورد شده است. با توجه به GDP ایران که ۴۶۴ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، ارزش بازار لجستیک کشور حدود ۲۷ میلیارد دلار است.

✅جمعیت و GDP ایران حدود ۱ درصد جهان است و بر همین اساس، اندازه بازار لجستیک ایران می‌تواند به ۱ درصد از بازار جهانی، یعنی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برسد. به این ترتیب، ظرفیت توسعه‌ای بزرگی در این صنعت وجود دارد.

✅در ایران ابزارهای نوآورانه مانند مسیریابی هوشمند، بهینه‌سازی زنجیره تأمین و تکنولوژی‌های پیشرفته در بسته‌بندی و ارسال هنوز به طور کامل به این صنعت نفوذ نکرده‌اند. یکی از دلایل اصلی این عقب‌ماندگی، ارزان بودن هزینه سوخت در ایران است که باعث شده بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها از طریق فناوری به عنوان یک نیاز فوری احساس نشود.

✅در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی در صنعت لجستیک جهانی انجام شده و شرکت‌های بسیاری در این حوزه به یونیکورن تبدیل شده‌اند.

✅در ایران نیز با رشد تجارت الکترونیک، بخش‌هایی از این صنعت مانند لست مایل دلیوری (تحویل در آخرین مرحله) توسعه یافته است، اما همچنان بخش عمده‌ای از زنجیره تأمین، سنتی باقی مانده است.

✅تمرکز بر بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها از طریق فناوری، می‌تواند هزینه لجستیک را که در حال حاضر ۲۵ تا ۳۰ درصد ارزش کالا را شامل می‌شود، کاهش دهد و به بهبود عملکرد این صنعت در کشور کمک کند.

آیا هوش مصنوعی برای ما چای هم می ریزد؟

مهندس محمدجواد اتابکی؛ مدیرعامل آپتایم در پنل پارادایم شیفت صنعت لجستیک با هوش مصنوعی: از سرمایه‌گذاری تا بهره‌وری در چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت فناوری و نوآوری گفت:

✅ما به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه صنعت لجستیک و پخش، فعالیت خود را با بهره‌گیری از هوش مصنوعی آغاز کرده‌ایم. سال‌های ابتدایی کار ما، تلاش برای معرفی این راهکارها به صنایع سنتی بود. اما چالش اصلی درک متقابل بین ما و مدیران سنتی این صنایع بود. آن‌ها اغلب می‌پرسیدند: این هوش مصنوعی که شما از آن صحبت می‌کنید، آیا چای هم برای ما می‌ریزد؟

✅ما متوجه شدیم که زبان مشترکی با آن‌ها نداریم و این مسئولیت ماست که دانش و آگاهی این مدیران را نسبت به ظرفیت‌های هوش مصنوعی افزایش دهیم. با همکاری شرکت مشاوره مدیریت ایلیا، یک سال تحقیق و بررسی روی گزارش‌های بین‌المللی انجام دادیم تا به یک راهکار جامع برسیم. نتیجه این تحقیقات، تهیه گزارشی با عنوان “تحول در تحویل” بود که به چالش‌ها و روندهای جهانی و داخلی در صنعت لجستیک پرداخته است.

✅این گزارش به‌طور شفاف نشان می‌دهد که مدیران و مالکان کسب‌وکار باید از هوش مصنوعی چه انتظاری داشته باشند. همچنین کاربردهای این فناوری در حل چالش‌های لجستیک، دسته‌بندی و تشریح شده است. علاوه بر این، گزارش برای افراد جویای کار در این حوزه، به‌ویژه برنامه‌نویسان و مدیرانی که می‌خواهند در تحول سازمانی نقشی ایفا کنند، ارزش افزوده دارد. این گزارش دیدگاه جامعی درباره مهارت‌ها و مسیر شغلی موردنیاز ارائه می‌دهد.

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *