گزیده هایی از سخنرانی های کنفرانس
رضا اسدی فرد عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فناوری در پنل تاثیر قانون جهش تولید دانش بنیان در توسعه اقتصاد دانش بنیان با نقش آفرینی بازیگران جدید هجدهمین کنفرانس ملی و چهاردهمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری و نوآوری:
✅از تدوین قانون تا تهیه آیین نامه ها در معاونت علمی پیگیر آن بودم؛ یک سال و نیم اجرای قانون را پیگیری کردم. یک بخش از این قانون مربوط به فعالیت تحقیق و توسعه و اعتبار مالیاتی است و از نظر قانون گذار خیلی خوب نوشته شده چون هیچ محدودیتی برای شرکت ها برای بهره مندی از آن تعیین نشده است.
✅کلیه شرکت های کوچک و بزرگ، دولتی و غیر دولتی و دانشبنیان و غیر دانشبنیان بدون، هیچ محدودیتی می توانند از آن بهره مند شوند و تنها محدودیتی که برای آن در نظر گرفته شد، قید ماهیت فعالیت است که حتما باید از جنس تحقیق و توسعه باشد.
✅از این رو کسانی که قبلاً تحقیق و توسعه را تمرین کردند و ظرفیت جذب دارند خوب از این قانون استفاده می کنند و کسی که قبلاً فعال در حوزه تحقیق و توسعه نبودند، با آن چالش دارند از این رو چنین افرادی وقتی طرحی را برای حمایت به معاونت علمی ارسال می کنند غالب طرح های آنها ماهیت تحقیق و توسعه ای ندارند.
✅هدف اصلی قانون این نبوده که از مزایای آن تنها شرکت های دانشبنیان برخوردار باشند؛ هر چند مخاطب اصلی این قانون شرکت های دانش بنیان است ولی هدف اصلی این است که بخش غیر دانش بنیان وارد فعالیتهای تحقیق و توسعه شوند ولی در عمل چون دانش بنیان ها ذاتا تحقیق و توسعه و نوآوری هستند مشاهده می شود که ۷۲ درصد از ۴.۲ همت اعتبار مالیاتی مصوب معاونت علمی اختصاص به شرکتهای دانش بنیان دارد و ۲۵ درصد آنها غیر دانش بنیان بودند.
✅ایجاد شبکه مدیران تحقیق و توسعه نیز با فهم همین موضوع بوده است و ما در دولت نیز باید یادگیرنده باشیم چه در مرحله تدوین چه در مرحله اجرا و پیادهسازی آیین نامه ها و خوشبختانه این انعطاف پذیری در معاونت علمی وجود دارد.
دکتر مصطفی صفدری رنجبر عضو هیات علمی دانشگاه تهران در پنل گفتمانهای نوآیند در سیاستگذاری نوآوری؛ هجدهمین کنفرانس ملی و چهاردهمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری و نوآوری:
✅دنیا در حال گذار از مراحل “پایداری” و “دیجیتالی شدن” است، تکنولوژی در حال پیچیده تر شدن است و به دنبال آن مدیریت و حکمرانی و سیاستگذاری در آن در حال پیچیده شده است از این رو وقتی صحبت از انرژی های تجدیدپذیر، خودروهای برقی و فولاد سبز می کنیم، علاوه بر فناوری های نو به مجموعه ای از نوآوری های سیاستی و نهادی نیاز داریم تا مسیرتوسعه را هموار کند.
✅ ممکن است در این مسیر پروژه فناورانه ای با ایده خوب بنا به دلایلی متوقف شود ولی باید یادمان باشد که اگر تکنولوژی را به حال خود رها کنیم برای جامعه رفاه و خوشبختی به همراه نمی آورد و اگر در حکمرانی توسعه فناوری انقلاب چهارم یعنی هوش مصنوعی رقم نخورد هیچ تضمینی وجود ندارد که این فناوریها برای همه کشورهای دنیا و درون یک کشور خوشبختی و رفاه حاصل شود.
✅از این رو وقتی از گفتمان نوآیند در سیاستگذاری نوآوری صحبت میکنیم یکی از بحث هایش سیاستهای نوآورانه پایدار و سیاست های نوآور دیجیتالی است.
دکتر کیارش فرتاش عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی نیز در پنل گفتمان های نوآیند در سیاستگذاری نوآوری؛ مصادیق جهانی و دلالت های سیاستی برای ایران هجدهمین کنفرانس ملی و چهاردهمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری و نوآوری:
✅ پژوهشگران زمانی که بر روی چیزی عنوان چارچوب نظری میگذارند این برچسب یا در پاسخ به مساله ای است که می خواهند برجسته شود و سایر محققان نیز به آن توجه کنند و این توجه منجر به حمایت از پژوهش ها شود و یا نگاه می کنند که مسائل روی میز مدیران چیست و تلاش می کنند مفاهیمی را توسعه دهند که به نیاز دولت ها پاسخ دهد.
✅ در سال های اخیر اگر دنیا با ابرچالش هایی مواجه می شود که در همه کشورها مشترک است ولی با شدت های متفاوت. پیری جمعیت، کمبود اب، ناترازی انرژی مسایلی است که همه دنیا با آن مواجه هستند هر چند که در کشورهای مختلف شدت های متفاوت دارد ولی هیچ کشوری از آنها مصون نیست.
✅به تدریج دولت ها به این سمت رفتند که مسایل کلیدی حل شود و عده ای ازپژوهشگران موضوع ماموریت را مطرح کردند. به این ترتیب ابر چالش هایی که ماهیت زیست محیطی و اجتماعی و اقتصادی داشتند کمکم به گفتمان ماموریت تبدیل شدند و به این صورت برای دولت ها جذاب بود که روی ماموریت ها، راه حل ارایه شود.
✅از سوی دیگر سازمان های بینالمللی مانند سازمان ملل کشورها را دور هم جمع کرد و مسایل کشورها را جمع آوری کرد و در نهایت به ۱۷ هدف رسید که با عنوانSustainable develop goals ارایه کرد. این ۱۷ ماهیت اجتماعی- سلامت- محیط زیستی دارد و جنبه اقتدار و امنیت کمتر در آن مشهود است چون یک سازمان بین المللی پشت آن بوده است.
✅باید حواسمان باشد که این گفتمان ها برای چه و برای چه کسی ارایه شده است. خیلی از گفتمان ها در راستای حل مسأله است و ما باید اعلام کنیم که در گفتمان ماموریت گرایی در کشور به توفیق رسیدیم ولی زمانی که سیاست های تحول آفرین ما بیشتر برتوسعه فناوری تمرکز کردیم
پاسخها